Tarikh / Hari : 24 April 2012/ Selasa
Kelas : 5 Abu Bakar
Masa 9:.15 – 9.45 pagi
Bilangan murid : 30 0rang.
Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
Tajuk : Pencemaran sungai:
Objektif : Pada akhir pelajaran ini , murid akan dapat:-
i. Membaca petikan dengan lancar,sebutan yang betul dan intonasi yang sesuai.
ii. Menyenaraikan lima isi penting daripada petikan yang dibaca.
iii. Menulis jawapan soalan pemahaman.
.
Pengetahuan sedia ada : Murid pernah melihat pencemaran di sungai atau laut
Bahan bantu mengajar : Gambar-gambar pencemaran di sungai, lembaran kerja
Nilai : Mencintai alam sekitar
Kemahiran : Membaca
Langkah / masa | Isi Pelajaran | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Catatan | |
Aktiviti guru | Aktiviti Murid | |||
Set induksi 5 minit | 1.Gambar tentang keadaan beberapa batang Sungai | 1. Guru menunjukkan gambar beberapa batang sungai. | 1. Murid diminta membaca secara senyap. | KBKK: Membuat perkaitan |
Langkah / masa | Isi Pelajaran | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Catatan | |
Aktiviti guru | Aktiviti Murid | |||
| 2.Contoh soalan: a. Apakah yang kamu lihat dalam gambar tadi? b. Mengapakah keadaan sungai dan kawasan sekitarnya kotor? c. Mengapakah keadaan sungai amat kotor. | Guru mengaitkan jawapan pelajar dengan pengajaran hari ini. | 2.Murid menjawab secara sumbang-saran. | Kecerdasan imaginasi dan berbahasa. |
Langkah 1 8 minit | Bacaan petikan teks pencemaran sungai. | 1.Guru mengedarkan petikan teks tentang pencemaran sungai. 2. Guru meminta beberapa orang murid membaca petikan dengan jelas,sebutan yang betul dan intonasi bacaan yang betul dan intonasi yang sesuai. | 1. Murid membaca teks. | Bacaan secara mekanis. |
Langkah 2 5 minit | Perbincangan | 1.Perbincangan isi-isi penting petikan | Murid berbincang isi-isi penting secara sumbang saran | Kecerdasan intrapersonal. Kemahiran berbahasa. |
Langkah 3 7minit | | 1. Guru mengarahkan murid menjawab soalan kefahaman. 2. Guru memantau sesi menjawab soalan pemahaman secara bertulis | 1. Murid menjawab soalan pemahaman secara bertulis | |
Langkah 4 6 minit | Tatabahasa: Pembinaan ayat tunggal Kosa Kata: Pencemaran,habitat, Bahan buangan. | 1. Guru menerangkan Secara ringkas struktur ayat tunggal dan majmuk berdasarkan contoh. . | 1.Murid membina ayat tunggal berdasarkan kosa kata tersebut. | Kamus Kemahiran interpersonal. |
Penutup 5 minit | Rumusan isi pelajaran dan nilai. | 1.Guru merumus isi pelajaran hari ini. | Murid mebina 5 ayat majmuk sebagai aktiviti pengukuhan. | Nilai: Menghargai alam sekitar. |
Refleksi :
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran saya pada hari ini agak terlewat sedikit. Ini disebabkan murid-murid baru selesai mengikuti mata pelajaran Pendidikan Jasmani. Mereka terpaksa menyalin pakaian uniform sekolah semula. Namun demikian kelewatan tersebut tidak terlalu lama.Hanya dua hingga lima minit sahaja. Kelewatan ini tidak menjejaskan aktiviti pengajaran dan pembelajaran kelas ini.
Pada hari ini suasana sekolah amat bising. Ini kerana sekolah saya iaitu Sekolah Kebangsaan Putat terletak di kawasan sawah padi. Oleh itu sekolah ini dikelilingi oleh sawah padi.Seperti mana tempat-tempat lain sekarang musim membajak sawah padi. Penggunaan jentera pembajak menyebabkan suasana di persekitaran sekolah agak bising. Ini ditambah pula dengan bunyi mesin memotong rumput oleh pekerja am (swasta) di dalam kawasan sekolah. Keadaan ini agak mengganggu aktiviti pengajaran dan pembelajaran kelas.Ini juga akan menjejaskan tumpuan murid kepada aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam kelas.
Sebagai langkah alternatif saya telah membawa murid-murid ke kelas makmal komputer.Segala yang hendak diajar pada hari ini sudah dirancangkan. Saya penuh yakin pengajaran hari ini dapat berlangsung dengan baik. Saya mengaplikasikan Model pengajaran secara langsung. Sebelum memulakan pengajaran saya memastikan semua murid dalam keadaan sihat dan menyuruh mereka mengutip sampah terlebih dahulu supaya keadaan dalam kelas bersih dan lebih kondusif untuk belajar serta menyerap nilai-nilai murni iaitu mengutamakan kebersihan kepada murid-murid .
Dunia kini mengalami satu perkembangan teknologi yang amat pesat.Perkembangan tersebut turut mengheret bidang pendidikan menggunakan multimedia. Walaupun tidak begitu mahir dalam bidang ICT saya telah mencuba setakat kemampuan yang ada
dengan bantuan rakan-rakan sejawat. Saya menyedari bahawa penggunaan multimedia dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran akan memberi pengalaman belajar yang menyeronokkan dan menarik minat murid . Unsur-unsur motivasi sangat penting dalam rekabentuk bahan pengajaran. Ini supaya pelajar-pelajar akan memperolehi keyakinan,
kaitan dan seterusnya kepuasan dalam proses pengajaran dan pembelajaran dan dapat mengekalkan tumpuan dan ingatan dalam tempoh masa yang panjang.
Bagi saya aktiviti pengajaran dan pembelajaran akan lebih berkesan jika bahan bantu mengajar yang disediakan sangat menarik. Langkah awal saya ialah dengan menyediakan lembaran kerja yang bersesuaian dengan tajuk atau topik yang diajar setiap hari. Alhamdulillah bahan bantu mengajar yang saya sediakan dapat menarik perhatian murid dan memudahkan aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
Semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung saya amat gembira kerana semua murid memberi tumpuan kepada pelajaran dan memberi respon yang baik dalam sesi perbincangan secara sumbang-saran. Saya terpanggil untuk menimbulkan suasana pembelajaran yang seimbang di mana setiap murid harus bercakap dan memberi pendapat . Oleh itu saya berusaha untuk bertanya kepada setiap murid.
Sepanjang aktiviti pengajaran dan pembelajaran ini berlangsung saya dapati terdapat sebilangan kecil murid agak fasif dalam kelas. Saya cuba mengubah keadaan itu dengan menyebut nama mereka supaya memberi respon dalam perbincangan secara kelas. Usaha saya walaupun tidak seratus peratus berjaya namun saya tetap berpuashati kerana berjaya mengurangkan bilangan murid-murid yang agak fasif dalam kelas. Daripada pemerhatian saya murid-murid tersebut sememangnya bersifat pendiam walaupun di luar kelas atau waktu luar pembelajaran. Saya bertekad akan mengubah tabiat tersebut sedikit demi sedikit masa akan datang agar mereka lebih berkeyakinan pada diri sendiri.
Daripada sesi pengajaran yang lalu saya dapati murid- murid ini sebahagian daripadanya aktif , agak nakal dan dan bising. Saya telah mengambil langkah pro-aktif dengan membuat rombakan dari segi kedudukan murid di dalam kelas. Dalam sesi pengajaran dan pembelajaran hari ini saya mendapati tindakan yang saya telah menghasilkan kesan negatif.